Algemene voorwaarden
Artikel 1. Definities
1.1 De contractant: de met ouderlijke zorg, gezag en|of vertegenwoordiging belaste ouder(s), de voogd of een derde die instaat voor de betaling van de dienstverlening, die zich desgevallend hoofdelijk verbinden;
1.2 De student: de persoon die de studiecoaching ontvangt.
1.3 Contactmoment: dit zijn de momenten waarop de student begeleid wordt. Dit kan bestaan uit studiecoaching, individuele (bij)les, groepsles of training
1.4 Lesgever: verantwoordelijke voor het uitvoeren van studiecoaching aan de student.
1.5. Kunde: de onderneming Kunde bv, Parkstraat 9 bus 001 3000 Leuven, KBO 0787937136
Artikel 2. Toepasselijkheid van deze voorwaarden
Deze voorwaarden gelden voor iedere overeenkomst tussen Kunde en de contractant(en) waarop Kunde deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet door de partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
Artikel 3. Coaching en ondersteuning
3.1 Kunde verbindt zich ertoe studenten te begeleiden in de vorm van contactmomenten. Kunde zorgt voor een lesgever voor de student en brengt hen in contact. Het eerste contactmoment gebeurt onder begeleiding van Kunde, de daaropvolgende contactmomenten vinden plaats in onderling overleg tussen de lesgever en de student.
3.2. Contactmomenten kunnen zowel online als in de lokalen die Kunde ter beschikking stelt, doorgaan.
3.3 In geval van regelmatige activiteit wordt een reeks van tijdstippen vastgelegd waarop de student door een lesgever van Kunde opgevolgd wordt.
3.4 Kunde streeft ernaar een vaste lesgever(team) voor de student te voorzien, maar, zowel de organisatie als de noden van de student kunnen aanleiding geven tot aanpassingen.
3.5 Een lesgever zal na elk contactmoment een schriftelijke feedback bezorgen waarin vermeld staat hoe de progressie verloopt van de student. Deze feedback bevat zowel de positieve vooruitgang als de werkpunten voor de student. Elke vorm van gebrekkige feedback door de lesgevers kan de contractant(en) of de student gemeld aan Kunde en dit zowel telefonisch als schriftelijk. De evaluatie van de student verloopt bij middel van contactmomenten en op momenten afgesproken tussen de lesgever en student. De evaluatie kan door de contractant(en) en/of de student steeds geraadpleegd worden via de documenten meegestuurd aan de contractanten en studenten na het eerste contactmoment, maar ook telefonisch of schriftelijk aan een medewerker van Kunde.
3.6 De student geeft Kunde en de door haar aangestelde lesgevers uitdrukkelijk toestemming om alle gegevens mbt de evaluatie en opvolging mee te delen aan de contractant(en)
Artikel 4. Uitvoering van de overeenkomst
4.1 Kunde kan geen garantie verlenen met betrekking tot de resultaten, prestaties of doelstelling van de student of de verwachtingen van de contractant(en). Kunde draagt wel een inspanningsverbintenis en verbindt zich er bijgevolg toe de overeenkomst als een normaal voorzichtig en redelijk persoon uit te voeren.
4.2 De studenten hoort de aanwijzingen van Kunde en haar medewerkers steeds op te volgen, ook wat betreft orde en veiligheid.
4.4 Kunde neemt enkel contact op met de onderwijsinstelling en hulpverleners van de student mits voorafgaande schriftelijke toestemming van de contractant(en) en/of de student.
4.5 De overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde duur tenzij uitdrukkelijk anders vermeld op de overeenkomst. Opzegging door de contractant(en) of Kunde van een contract van onbepaalde duur moet schriftelijk gebeuren en met inachtneming van een opzegtermijn van minstens twee weken.
4.6 Bij eventueel annuleren van vastgelegde contactmomenten gelden volgende regels.
- Vastgelegde afspraken dienen minstens 48 uur vooraf geannuleerd of verplaatst te worden door de student/contractant, zo niet worden deze aangerekend als zijnde opgenomen.
- De lesgever verbindt zich ertoe om na het beginuur van iedere afspraak 15 minuten te wachten totdat de student komt opdagen. Indien de student na die 15 minuten niet aanwezig is op de afspraak, wordt de afspraak aanzien als een gemiste afspraak en ingeboekt in het systeem voor lesevaluaties. Indien een student een afspraak mist, en die werd niet tijdig en correct geannuleerd, zal de volledig voorziene begeleidingsduur aangerekend worden. In dit laatste geval zal Kunde de contractant(en) hiervan verwittigen.
- Het annuleren van een afspraak dient te gebeuren door zowel Kunde (via mail aan info@kunde.be waarvan de ontvangst steeds zal bevestigd worden door Kunde), als de lesgever (via mail of telefoon) hiervan op te hoogte te stellen.
- Bij annulaties tijdens examenperiodes wordt het voorziene contactmoment hoe dan ook aangerekend.
- Voor middelbaar onderwijs is dit december, drie weken voor de paasvakantie, juni en tweede helft augustus.
- Voor hoger onderwijs is dit januari, 15 mei tot eind juni en drie weken vanaf 15 augustus.
- Annulatie vanwege een lesgever wordt steeds opgevangen, al dan niet met contactmoment op een alternatief ogenblik en|of met een andere lesgever in dezelfde week indien nodig en gewenst.
- Annulatie wegens ziekte van de student is gerechtvaardigd. Er wordt geen annulatievergoeding aangerekend indien een geldig geneeskundig getuigschrift voorgelegd wordt binnen de 24uur na annulatie. Annulatie wegens ziekte dient te gebeuren ten laatste de ochtend (voor 9u) van de dag van de afspraak.
4.7 De contractant(en) en de student zijn verplicht Kunde tijdig te informeren omtrent alle veranderingen of omstandigheden die redelijkerwijs invloed kunnen hebben op de begeleiding.
4.8 Indien de student niet tevreden is over de kwaliteit van een lesgever, individuele begeleiding, training en/of groepsles kan dit gemeld worden aan de backoffice van Kunde. Dit dient schriftelijk te gebeuren en ten laatste 24 uur na het verlopen van de begeleiding in kwestie. Na het correct ontvangen van een klacht zal Kunde deze klacht evalueren en -indien opportuun en in de mate van het mogelijke- hier gevolg aan geven.
Artikel 5. Intellectuele eigendom
Kunde behoudt zich de rechten en bevoegdheden voor die haar toekomen op grond van de Auteurswet. Alle door Kunde verstrekte stukken, zoals studentenverslagen, rapporten, brochures, adviezen, samenvattingen, herwerkte cursussen, extra leermateriaal en software zijn uitsluitend bestemd om te worden gebruikt door de contractant(en) en de student in het kader van de samenwerking. De gegevens mogen niet verveelvoudigd, openbaar gemaakt of ter kennis van derden gebracht worden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Kunde.
Artikel 6. Ontbinding/ stopzetting van de overeenkomst
Buitengerechtelijke ontbinding van de overeenkomst door Kunde is mogelijk in volgende gevallen, en dit vanaf acht dagen na vergeefse aanmaning :
- Indien de contractant(en) een betalingsachterstand heeft/hebben van 4 weken of meer na de factuurdatum van de laatst betaalde factuur.
- Indien de student in redelijkheid niet te begeleiden valt en|of de samenwerking door diens houding niet te handhaven valt.
- Indien de student langer dan drie weken niet aanwezig is bij de ondersteuning, zonder enige verwittiging of toelichting.
- Indien de student de aanwijzingen niet volgt en orde en|of veiligheid in het gedrang brengt.
In elk van die gevallen blijft de betalingsverplichting gelden voor de periode tot aan de datum van ontbinding gehandhaafd.
Van hun kant kunnen de student en of de contractant(en) de samenwerking op elk moment stopgezet door Kunde hiervan per aangetekend schrijven op de hoogte te brengen. Reeds gevolgde contactmomenten worden niet terugbetaald. Indien de overeenkomst wordt stopgezet, worden niet opgenomen maar reeds betaalde contactmomenten niet terugbetaald.
Artikel 7. Rekeningen en betalingen
7.1 Kunde hanteert een prijsbeleid dat per schooljaar/academiejaar wordt vastgelegd. Als de tarieven wijzigen, worden de contractanten hierover tijdig per brief/ mail geïnformeerd. Opzegging van lopende samenwerkingen door de contractant(en) kan steeds schriftelijk gebeuren volgens artikel 6.
7.2 Bij het opstarten van een samenwerking wordt de afgesproken prijs gefactureerd. De lessen vatten niet aan zolang de factuur niet betaald is, noch zolang Kunde de ondertekende samenwerkingsovereenkomst en de bevestiging van aanvaarding van de huidige voorwaarden niet ontvingen.
7.3 Alle facturen moeten binnen de 8 dagen voldaan worden te rekenen vanaf de factuurdatum. Betaling kan via overschrijving gedaan worden en gebeurt op een van de rekeningnummers die op de factuur vermeld worden.
7.4 Bij niet tijdige betaling verstuurt Kunde een eerste herinnering. Als de factuur veertien dagen na de toezending van deze herinnering niet is betaald, dan is/zijn de contractant(en) in gebreke en zijn conventionele verwijlrente en conventionele schadevergoeding wegens laattijdige betaling (hoofdelijk) verschuldigd en van rechtswege opeisbaar. Het factuurbedrag wordt dan vermeerderd met een conventionele verwijlrente berekend aan een conventionele rentevoet van 8% per jaar vanaf de datum van de eerste ingebrekestelling alsook met een conventionele schadevergoeding wegens laattijdige betaling, forfaitair begroot op 10% van het openstaand factuurbedrag en met een minimum van € 125,00 en een maximum van € 2500,00.
Artikel 8. Overmacht
8.1 Onder overmacht wordt verstaan wat volgens wet begrepen: alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet, waarop Kunde geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor Kunde niet in staat is haar verplichtingen na te komen.
8.2 Kunde heeft het recht zich op overmacht te beroepen indien de omstandigheid de (verdere) nakoming van prestaties verhindert.
8.3 Tijdens periodes van overmacht worden de verplichtingen van Kunde opgeschort. Indien de periode waarin door overmacht nakoming van de verplichtingen door Kunde niet mogelijk is langer duurt dan een maand zijn beide partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden zonder dat er in dat geval een verplichting tot schadevergoeding bestaat.
8.4 Indien Kunde bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen, is zij gerechtigd het reeds uitgevoerde c.q. uitvoerbare deel afzonderlijk te factureren en zijn de contractant(en) gehouden tot betaling van dit deel.
8.5 De contractant(en) zal/ zullen geen vergoeding verschuldigd zijn voor prestaties die niet kunnen worden uitgevoerd door overmacht van Kunde. Er zal geen vergoeding verschuldigd zijn voor overmacht in hoofde van de student, mits de kennisgeving gebeurt zoals hoger aangegeven.
Artikel 9. Aansprakelijkheid
9.1 Kunde zal zich behoorlijk verzekeren voor haar aansprakelijkheid. De aansprakelijkheid van Kunde, voor zover deze door haar aansprakelijkheidsverzekering wordt gedekt, is beperkt tot het bedrag van de door verzekeraar gedane uitkering.
9.2 Kunde is niet aansprakelijk voor diefstal, verlies of beschadigingen van het materiaal van de student of ongevallen in de gebruikte lokalen. De student is gehouden aan een eigen zorgplicht.
9.3 De reisweg van en naar Kunde, het buiten de bedrijfspanden vertoeven tijdens pauzes; evenals het volgen van enige ondersteuning thuis of op derde locatie vallen buiten elke aansprakelijkheid van Kunde.
9.4 De contractant(en) en de student zijn hoofdelijk aansprakelijk voor elke schade die de student zou berokkenen aan derden, aan de lesgevers, aan naslagwerken, kantooruitrusting en/of elke andere eigendom van Kunde of derden.
Artikel 10. Privacy- en persoonsgegevens
10.1. Kunde bevestigt dat zij handelt in overeenstemming met de wet van 8 december 1992 met betrekking tot de bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens en de Europese Verordening 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG. Kunde verklaart alle gegevens verkregen tijdens dit proces met de nodige zorg en confidentialiteit te behandelen.
10.2. De door de contractant(en) en/of de student meegedeelde persoonsgegevens zullen gebruikt worden voor volgende doeleinden: Persoonsgegevens zullen enkel gebruikt worden in het kader van contactgegevens indien de contractant(en) en/of de student Kunde contacteren of in het kader van inschrijvingen. De persoonsgegevens worden nooit doorgegeven aan derden. De door de contractant(en) en/of de student geven uitdrukkelijk toestemming voor verwerking van deze gegevens met deze doeleinden.
10.3 De contractant(en) en/of de student beschikken over een wettelijk recht op inzage en eventuele correctie van hun eigen persoonsgegevens. Mits bewijs van identiteit (kopie identiteitskaart) kunnen zij via een schriftelijke, gedateerde en ondertekende aanvraag aan Kunde BV, Parkstraat 9 bus 001 3000 Leuven of info@kunde.be, gratis de schriftelijke mededeling bekomen van hun persoonsgegevens. Indien nodig kunnen zij ook vragen de gegevens te corrigeren die onjuist, niet volledig of niet pertinent zouden zijn.
10.4 In geval van gebruik van gegevens voor direct marketing kunnen de contractant(en) of de student zich kosteloos verzetten tegen dit gebruik. Hiertoe kunnen zij zich steeds richten tot Kunde, op de coördinaten vermeld sub 10.3.
10.5 De contractant(en) en/of de student bevestigen uitdrukkelijk er weet van te hebben dat in het kader van de algemene veiligheid de locaties van Kunde onderworpen zijn aan camerabewaking.
Artikel 11. Herroepingsrecht
Op grond van het Boek VI van het Belgisch Wetboek van Economisch Recht beschikken de contractanten-consument en/of de student-consument over het recht om af te zien van de overeenkomst met Kunde die uitsluitend werd gesloten via de website. Dit herroepingsrecht dient te worden uitgeoefend op schriftelijke wijze, zonder verplichting tot opgave van het motief en binnen een termijn van 14 kalenderdagen te rekenen vanaf de dag waarop de aanvraag tot begeleiding een definitief karakter heeft verworven. De contractant(en) en/of de student verliezen evenwel hun herroepingsrecht in het geval de overeengekomen uren tot uitvoering van de opdracht volledig werden afgewerkt vooraleer de termijn van 14 kalenderdagen is verlopen, op voorwaarde dat de student uitdrukkelijke en voorafgaandelijke heeft ingestemd met de directe uitvoering van de bijlessen en de student ten aanzien van Kunde heeft erkend zich bewust te zijn deze afstand door uitvoering.
Artikel 12. Toepasselijk recht en geschillenregeling
12.1 Op de overeenkomst tussen Kunde en de contractant(en) is het Belgisch recht van toepassing.
12.2 Alle geschillen welke mochten ontstaan naar aanleiding van deze overeenkomst dan wel van nadere overeenkomsten die daarvan het gevolg mochten zijn, zullen worden beslecht voor ofwel de Vrederechter ofwel de Rechtbank van eerste aanleg ofwel de Ondernemingsrechtbank van Leuven naar gelang de wettelijke bepalingen inzake de materiële bevoegdheid.