fbpx
BlogNieuwsOpstart van Kunde

Opstart van Kunde

Bijles-Toelatingsexamen-Examencommissie-Kunde

Hier zijn we dan, de kick-off van Kunde is een feit. Wat startte als een voorzichtig idee groeide uit tot een stevig plan. Coach zijn, wetenschappen geven, digitaal optimaliseren van lesgeven en dan ook een zaak runnen,… Kan je dat wel allemaal in een plan steken?

Toen ik zelf het toelatingsexamen voor geneeskunde voorbereidde, zo’n kleine 9 jaar geleden, was ikzelf en ook mijn ouders volledig de grip kwijt. Schoolwerk, sociaal leven, het uitzicht naar de universiteit, ouder worden en dat allemaal combineren met een serieuze toewijding aan het toelatingsexamen voorbereiden, dat was allemaal veel te veel. Het toppunt van al was dat ik eigenlijk niet zeker wist of ik wel geneeskunde wou studeren… 

Ik ontdekte gedurende die struggle mijn échte passie: wetenschap, en zo ging dat idee van geneeskunde in de vuilbak en trok ik met volle moed naar het grote Leuven… The rest is history. Zo zie je maar dat elk zaadje eerst in de donkere aarde moet kiemen om tot een mooie bloem te groeien. 

Hoe ik dan bij bijles geven gekomen ben, vraag je je af? Al van kleins af aan ben ik eigenlijk de bijlesgever van de klas geweest. Je kent dat wel, dat ene kind dat als eerste klaar was met oefeningen en dan de anderen ging helpen. Het was dat of babbelen in de klas, dus de juffrouw had mij al snel een taakje toegewezen om mijn kwebbelmond beter te gebruiken. Ik was bezig in de huiswerk klas andere kinderen te helpen met rekenen, Frans of lezen. Eens ik in het middelbaar zat, was ik zowel babysit als huiswerk begeleider en gaf ik bijles. Ik vond dat heerlijk, samen oplossingen vinden en anderen de leerstof echt doen begrijpen. Het maakte niet uit welk vak, maar een “kleine” voorkeur voor wetenschappen was er wel. Veel van die kinderen waarop ik gebabysit heb, zijn ook wetenschappen gaan studeren? Geen idee waar ze het vandaan haalden.

Universiteit is zoals voor iedereen een gekke rit geweest, en zo was dat ook voor mij. Het is een echte ontdekkingsreis naar wat je wilt, maar vooral ook vinden wat je niet wilt. Ik wou wel graag lesgeven, alleen wist ik niet goed op welke manier dan? Onderwijs zelf sprak me aan, maar voor een grote klas staan was niks voor mij. Met een ouder die al lang in het onderwijs staat, werden de pijnpunten van onderwijs heel regelmatig aan de eettafel besproken. Dus nee, het klassieke onderwijs was niks voor mij. 

Gedurende mijn jaren aan het unief begon ik met studiecoaching en bijles geven. Coaching was duidelijk al snel op mijn lijf geschreven: niet alleen leerstof begrijpen, maar ook studenten leren zelf geactiveerd worden gedurende, voor en na het studeren, blijvend motivatie halen, plannen,… Er komt zo veel meer kijken bij wat oefeningen maken of een definitie vanbuiten leren. Ik zag jongeren stuk voor stuk zich volledig ontplooien, en ook terug zichzelf vinden, losstaand van dat ene stomme vak dat nu wat beter lukte. Nee, ik bouwde mee pubers jonge volwassenen worden en, wauw, wat een prachtige mensen komen er in onze wereld aan om mee aan de toekomst te bouwen. De voldoening die ik elke dag haalde door met deze mensen om te gaan, daar haalde ik mijn idee voor Kunde. 

En toen begon dat idee toch wel echt uit zijn voegen te barsten. Elke keer ouders horen hoe moeilijk het is om goede begeleiding te vinden en welke demotivatie op school vaak hun kinderen de das om doet, dat maakte in mij dat vlammetje steeds groter. Wetende hoe onderwijs in Vlaanderen er aan toe gaat en na lang onderzoek – ik blijf natuurlijk een wetenschapper – naar moderne optimalisatie van lestechnieken, kwam blended learning als grote anker van dit idee. Ik kende 0,0 van software ontwikkeling, maar dat betekende niet dat ik me er niet in wou vastbijten. Na een boeiend gesprek met Dirk, de mede-oprichter van Kunde, was al snel duidelijk dat de technische kant met de juiste partners volledig gecoverd was. We gingen bouwen aan een volledig eigen platform dat alle aspecten van digitaal onderwijs bevat en daarbij aangepast is aan de noden van onze studenten. 

En dus: Kunde werd opgericht door twee paar stevige schouders en is vandaag ondersteund door een team van fantastische en getalenteerde lesgevers en coaches die dit mee allemaal mogelijk maken. 

Welke noden van onze studenten zijn dat dan eigenlijk, vraag je jezelf af? 

Het toelatingsexamen van arts & tandarts is een stevige brok om door te slikken en daar wil ik jongeren mee helpen. Zonder slag of stoot zal het niet gebeuren, dat heb ik meerdere keren ondervonden, maar met dit bedrijf met haar coaches ga ik voor deze studenten naar een zo goed als mogelijke ondersteuning en coaching die het best bij hen past. Als je de keuze van je studierichting hebt gemaakt en als dat echt een passie is, dan is dat een roeping. En die droom om daar aan te kunnen starten, dat wil ik mee met de studenten waarmaken. 

Kunde is dus eerst gestart met de voorbereidingen voor de toelatingsproef van geneeskunde, maar daarna volgen er meer trajecten. De toelatingsproef van dierengeneeskunde, ijkingsproeven ingenieurswetenschappen, wiskunde begeleiding voor universitaire opleidingen, examencommissie voor alle richtingen, vak begeleiding voor alle richtingen, … Dat zijn de grote noden van onze huidige studenten. 

Een andere nood is het gebrek aan pedagogisch opgeleide lesgevers bij bijles kantoren. De groter wordende markt komt mee met aanbieders die geen kwaliteit kunnen garanderen. Daarom werken we met lesgevers die samen in vakgroepen zitten, die samen brainstormen en die begeleid worden door oudere en meer ervaren lesgevers. Op deze manier werken we met een hecht team van bijleslesgevers en coaches die een echte ‘kunde’ stempel dragen.

Zo, hiermee heb je al een idee van hoe Kunde tot stand kwam en waar onze pijlen op gericht staan. Wens je verder contact op te nemen, wacht dan zeker niet. Ik ben benieuwd om te zien hoe ik jou kan helpen. 

Stay tuned voor onze verdere ontwikkelingen!

Nele

Meer tips & tricks?
Check deze dan zeker eens:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close
Open chat
1
💬 Kan ik je helpen?
Hey, kan ik je helpen met een vraag? 👍🏻